Peyğəmbəri adi insanlardan
fərqləndirən əsas cəhətlərdən biri, onun vəhyi, yəni Allahın göndərdiyi
informasiyanı qəbul etməsi qabiliyyətidir. Bəs vəhy nədir? Peyğəmbərlər vəhyi
necə qəbul edirlər? Bu suallara cavab tapmaq üçün bəzi faktları diqqətlə
araşdırmaq lazımdır.
Məşhur hədis alimi Buxari
hədislərin birində yazır ki, Yala bin Umayyanın sözlərinə görə, bir dəfə o
Umardan xahiş etmişdir ki, peyğəmbərə vəhy gələndə ona göstərsin. Bir müddət
sonra Peyğəmbər öz əshabələri ilə Ciranda olanda bir nəfər ondan soruşur: “Ümrünü
həyata keçirmək üçün ihram geyib ətirlənmiş adam haqqında nə deyə bilərsən”.
Bir müddət peyğəmbər dinmədi və ona vəhy gəlməyə başlandı. Umar isə Yalaya
işarə verdi və o yaxınlaşıb gördü ki, peyğəmbər pərdə ilə örtüldü. Yala
daxilinə baxanda gördü ki, peyğəmbərin sifəti qızardı və özü də xırıldamağa
başladı. Vəhy qurtarandan sonra isə o, soruşdu, “ümrü haqqında sual verən
kimdir? O dedi: “Ətiri bədənindən üç dəfə yu, bu cübbəni çıxart və həcc vaxtı etdiyini
ümrü vaxtı da et” (Ал-Бухари, «Ал-Джами ас-сахих», 1536). Deməli, vəhyin qəbulu zamanı peyğəmbərin
halı dəyişir, sifəti qızarır və xırıldamağa başlayır. Quranda halın dəyişməsi
haqda Allah deyir: “Siz mütləq haldan hala keçəcəksiniz” (Quran, 84:19). Buxari
bu ayə haqqında yazır: “… siz mütləq haldan hala keçəcəksiniz”, İbn Abbas,
Allah hər ikisindən razı olsun, demişdir: “Burada, bir vəziyyətdən digər
vəziyyətə keçmədən söhbət gedir ki, bunu sizin peyğəmbəriniz demişdir, Allah
ondan razı olsun” (Ал-Бухари, «Ал-Джами ас-сахих», 4940). Belə çıxır ki, vəhy - insanın ekstatik
vəziyyətidir ki, bu da sufinin tərikə yoluna və şamanların qamlıq vəziyyətinə
uyğun gəlir.
Batin elmində, tərikə yolunu gedən türükün (türk) Haqqa
çatması və ona qovuşması məqamı - Həcc (Hiccə) adlanır. Həcc üçün “ihram geyən”
sufi, qamlıq səviyyəsinə (ihram halı, ihram vəziyyəti) çataraq Allahdan “əlqama”,
yəni “ilham” almağa başlayır. Quranda ilham rəmzi Allahın ruha verdiyi azadlıq
və Allahdan qorxmaqla bağlanır ki, Təbəri bunu Allahın ruha aşıladığı və ruhda
yaratdığı vəhy kimi qeyd edir (Quran, 91:8). Allahın verdiyi vergi mənasında
olan ilham sözünü Zəmahşəri vəhy kimi izah edir. Əl-Bağdadi bunu məntiqi bilikdən
əlavə İlahi biliyin qanunlarını dərk etmək kimi də göstərir. Ona görə bu
instinktiv bilik sayılır. Sufi konsepsiyasına görə, ilham – işıqdır ki, Allah
möminlərin ürəklərinə göndərir (ət-Tirmizi) və yalnız ilhamın köməyi ilə insan
Quranın batini mənasını dərk edə bilər («Ислам», Энциклопедический словарь, М., 1991, səh.96,97). Deməli,
Quranın batini mənası da vəhylə bağlıdır.
Əlqama (ilham) rəmzi
“qam”, yəni şamanlıqla bağlıdır və sufi - qamlama, şamanlıq
vasitəsi ilə ekstatik vəziyyətə girir. Deməli, “ihram vəziyyəti” (İhram halı)
sufinin ekstatik vəziyyətidir. Göy dünyasını səyahət edən sufinin, ihram
vəziyyətinə girdiyi yer mikat adlanır ki, bu da “maq ata”, yəni Midiya maqının
vəziyyəti deməkdir. İhram geymə, yəni ağ parçaya bürünmə rəmzi, sufinin ruhlar
dünyasındakı nura bürünməsi mənasındadır. Qədim Misirin o dünya ilə bağlı
mətnlərinin birində deyilir: “onlar orada ağ parçaya bürünmüşlər, ağ səndəl
geymişlər və Dünya Sahələrinin əhatəsində olan böyük gölün yanına gedirlər ki,
orada böyük Allahlar oturmuşlar və Allahlar ona həyat (ağacından) yeməyindən
qida verirlər, hansından ki, özləri qidalanırlar və ölənlər də bunlardan yeyə
bilirlər” (У.Бадж. “Египетская религия. Египетская магия” М.2000. səh.147). Deməli,
sufi, qamlıq vəziyyətində ruhlar dünyasına, yəni Yuxarı Misirə daxil olur və
oranı ziyarət edir. Misir ölkəsinin adının mənbələrdə eyni zamanda Kem,
yəni Qam ölkəsi adlandırılması da onun, qam-şamanların göydəki dünyası olması deməkdir.
Kitabi - Dədə Qorqudda Amit, yəni Midiya soyunun aslanı olan Qazan xan öz elini
“Qom qomlamam
qoma yurdum” adlandırır (“Kitabi - Dədə Qorqud”, B., 1988, səh.44). Bu o
deməkdir ki, Qazan xan da öz yurdunu – qamlama ilə, yəni qamlıq vəziyyətində
yaratmışdır. Belə çıxır ki, mənbələrdə Yuxarı Misir kimi qeyd olunan Kem ölkəsi
elə Qazan xanın qamlama vasitəsi ilə yaratdığı ruhlar dünyasıdır. Kitabi - Dədə
Qorqudda, Oğuzun içində yaradılmış bu ruhlar dünyası - İç Oğuz kimi də qeyd
edilir.
Əl Fərabi, “Xeyirxahlıq şəhərin
əhalisinin baxışları haqqında traktat”ında, vəhyləri qəbul etməni, ilkin
materiya mənasında olan “fəal ağıl”ın, Allah vasitəsilə rəmz oxuyanlar nəslinin
(peyğəmbərlər) ağlına “axıb tökülməsi” kimi göstərir. Fərabiyə görə, bu
insanların ruhları “fəal ağıl”a, yəni ilkin materiyaya birləşmişdir və kamildir
(Аль-Фараби, «Существо вопросов», böl.26,28, sayt: http://enoth.narod.ru/Philosophy/ph02_farabi.txt). İslamda bu
İlahi mahiyyətin, rəmz oxuyanların ürəyinə “axıb tökülməsi” – “Fayd” rəmzi ilə
qeyd olunur. Fayd rəmzi qədim Misirin Pta (qədim Misirdə Pta – sufi pirinin söz
və fikri mənasındadır) rəmzinə uyğundur ki, bu da söz və fikir vasitəsi ilə İlahi mənbədən, yəni ilkin
materiyadan, təsəvvür
olunan varlığa (burada
sufinin ürəyinə) tökülməsi mənasındadır. Deməli, sufi pirləri
olan peyğəmbərlər nəsli bilavasitə Allah vasitəsi ilə ilkin materiyadan istədiyi
informasiyanı ala bilirlər.
Qurana görə, vəhy zamanı
peyğəmbərin ürəyinə Ruhul-Əmin enir və məhz bundan sonra o vəhyləri qəbul etməyə
başlayır: “Və həqiqətən bu aləmlərin Rəbbinin göndərdiyidir. Onunla sənin ürəyinə,
açıq ərəb dilində Ruhul-Əmin endi ki, sən xəbər gətirənlərdən olasan. O həqiqətən
ilkinlərin kitabındadır!” (Quran, 26:192-196). Ruhul-Əmin rəmzi, adından
göründüyü kimi, Əminin, yəni qədim Misirin ilk fironu (pir) olan Amonun (Əman)
ruhudur və onun enməsi də, Əmanın göndərdiyi informasiyanı peyğəmbərin qəbul
etməsi deməkdir. Firon Amon isə, sufi silsiləsinin ən ali məqamı olan bəqa (bəglik)
səviyyəsinə çatmış, bu məqamda göydə Ra günəş diski yaratmış firondur. Amonun fiziki
ölümündən sonra, onun ruhu göyə qalxaraq, göydəki bu Ra diski ilə birləşmiş və
Ra-Amona, yəni Rəhman Allaha çevrilmişdir. Quranda Ra-Amonun yaranması – Rəhmanın
ərşi tutması kimi qeyd olunur (Quran, 2:29, 13:2, 20:5). Sufizmin bəqa səviyyəsi
haqqında mən, kitab və məqalələrimdə geniş məlumatlar vermişəm.
Sufi dahilərindən olan Əl-Əşariyə görə isə əsl Quran kitabı elə insan ürəyinə göndərilmiş elmdir – vəhydir: “Böyük Allah demişdir: “Bu – həqiqi Qurandır – hansı ki “Lövhi-Məhfuz”dadır”. Quran - Mühafizə olunan lövhədədir, lakin eyni zamanda o, bilik verilmiş adamların ürəyindədir. Böyük və qüdrətli Allah dedi: “Əksinə, bu – aydın ayələrdir, kimə ki bilik verilmişdir, onun ürəyində saxlanılır” (Ал-Ашари, «Разъяснение основ вероисповедания», 3). Belə çıxır ki, həqiqi Quran peyğəmbərin ürəyinə verilmiş vəhydir.
Sufi dahilərindən olan Əl-Əşariyə görə isə əsl Quran kitabı elə insan ürəyinə göndərilmiş elmdir – vəhydir: “Böyük Allah demişdir: “Bu – həqiqi Qurandır – hansı ki “Lövhi-Məhfuz”dadır”. Quran - Mühafizə olunan lövhədədir, lakin eyni zamanda o, bilik verilmiş adamların ürəyindədir. Böyük və qüdrətli Allah dedi: “Əksinə, bu – aydın ayələrdir, kimə ki bilik verilmişdir, onun ürəyində saxlanılır” (Ал-Ашари, «Разъяснение основ вероисповедания», 3). Belə çıxır ki, həqiqi Quran peyğəmbərin ürəyinə verilmiş vəhydir.
Qədim Misir yazılarında
peyğəmbər deyəndə, göydə ölümsüzlük qazanmış Qor Allahı nəzərdə tutulur. Mənbələrin
birində Tot Allahı Ra Allahına deyir: “Qoru bu gündən Xeben şəhərində düşmənlərə
qalib gələn, qanadlı disk, Böyük Allah adlandırmaq lazımdır”, və onu bundan
sonra “kim ki, beldə dayanmışdır” və “Bu Allahın peyğəmbəri” adlandırmaq
lazımdır (Е. А. Уоллис Бадж, «Египетская книга мёртвых», М-СПб., Ексмо, 2005, səh.95).
Əgər nəzərə alsaq ki, Qor Allahı deyəndə - “ilkin materiyadan yaranmış Ra”, yəni
Ra-Amon Allahı nəzərdə tutulur, razılaşarıq ki, peyğəmbər deyəndə də Rəhman
Allah təsəvvür edilməlidir. Peyğəmbər rəmzi haqda mən – “İslamın 124 min peyğəmbəri
kimlərdir?” adlı məqaləmdə izah vermişəm.
Əflatun (Platon) görə də
peyğəmbər deyəndə göydə peyğəmbərlik edən, yəni sirli rəmzləri “diktə edən” ruh
nəzərdə tutulmalıdır. Onun sirli rəmzlərinə izah verənlər isə Allahın məhz bu
iş üçün yaratdığı xüsusi “anlayan” tayfadır ki, bu da təfsirçilər, yozanlar nəslidir.
Əflatuna görə, Allah - anlayan tayfa, yəni xəbər gətirənlər nəsli üçün xüsusi
qaraciyər növü yaratmış və ona - Allahla əlaqə, gələcəyi görmə və s. İlahi xüsusiyyətlər
vermişdir (Platon, “Timey”, 71E,72V). Quranda
məhz bu müjdəçilər və xəbərçilər nəsli peyğəmbərlər adlandırılır (Quran, 2:213,
22:74).
Bütün bunlar o deməkdir ki,
vəhy adlandırdığımız ekstatik vəziyyət Allah tərəfindən yalnız bir nəsilə
verilmişdir ki, bu da peyğəmbərlər nəsli kimi tanıdığımız Azər oğlu İbrahim
peyğəmbərin nəslidir. Batin elmində İbrahim (Əvrə-Qam) rəmzi – “qamlıq vəziyyətində
Ra günəşi ilə birləşmiş Ba ruhu” mənasını verir. Mənbələrdə İbrahim peyğəmbərin
İlahi oddan yaradılmış Evə atılması və bu evin cənnətə çevrilməsi o deməkdir
ki, İbrahim obrazı - ilkin materiyadan (İlahi oddan) göydə cənnət yaratmış Ra-Amon
Allahın obrazıdır. Digər yəhudi peyğəmbəri olan Yaqub peyğəmbər isə, Tövrata
görə Allahla “mübarizə aparır” və Allah onu İsrail/İzrail adlandırır ki, bu da
Osiris/Asar (Azər-Eli) eli mənasında, göydəki ruhlar dünyası – cənnət
anlamındadır. Yaqub adı da Qeb (Qeyb) aləmi fikrini ifadə edir və Batin elmində
bu obraz – “bəqa səviyyəsində yaradılmış Qeyb aləmi” deməkdir. Belə çıxır ki,
peyğəmbərin “vəhy” adlandırdığımız ekstatık vəziyyəti, sufi türüklərin
(türk-teurq) bəglık səviyyəsidir. Batin elmində “bəqa” rəmzi ilə “vəhy” rəmzi
eyni mənalı rəmzlərdir və “Hu ilkin materiyası ilə birləşmiş Ba ruhu” deməkdir.
Oğuz atalar sözü olan “bəglik verilir, qəhrəmanlıq isə döyüşdə qazanılır”
deyimindən də aydın olur ki, bəglik - vəhy kimi Allah tərəfindən verilir.
Tövratda, bəqa səviyyəsində,
yəni vəhy vasitəsi ilə yaradılmış Qeyb aləmi – Vəhy çadırı adlandırılır. Bu
kitaba görə, Musa peyğəmbər qurban vasitəsi ilə İlahi odu, yəni ilkin
materiyanı göydən gətirmiş və ondan Vəhy çadırı yaratmışdır ki, bu da elə Qeyb
aləmi, yəni cənnət mənasındadır (Библия, Исх.13:21,40:38, Чис.9:15-23, Лев.6:12,13). Lakin vəhy
vasitəsi ilə, yəni bəqa səviyyəsində yaradılmış Qeyb aləmi haqqında məlumat verən
ən kamil kitab isə hindlilərin “Bxaqavad-Gita” kitabıdır. Bu kitabın adından da
göründüyü kimi burada bəglik məqamında yaradılmış Qeyb aləmi Bxaqavad adlanır
ki, kitabda Bxaqavan adı eyni zamanda Allahın adı kimi çıxış edir.
Yunan mifologiyasında
sufinin “vəhy” ekstatık durumu - Vakh adlanır və O, ekstaz, vəcdə və cuşa
gəlməni, eyni zamanda təbiət qüvvələrini bildirən Olimpiya Allahı sayılır. Vakh
rəmzi digər yerdə Baxus adlanır ki, bu da bəqa rəmzi ilə eyni mənalıdır. Lakin
Vakh, Baxus Allahları mənbələrdə Osiris, Adonis, Dionis və s. Allahları kimi də
tanınır və bu rəmzlər də göydə yaradılmış ruhlar dünyası ilə əlaqədar
rəmzlərdir.
Bəqa, vəhy rəmzləri,
dilimizdə “İlahi yuxu” anlamında olan “vaqeə” rəmzi kimi də qalmışdır. Bu
rəmzlər hind mifologiyasında Vaka (Bəqa/Baka) mənasında, nur saçan div və
yarıtanrı asurları bildirir. Asurlar isə elə Şumer və qədim Misirin Asar, yəni
Osiris (Azər) Allahlarıdır. Hind mifologiyasında Asurlar (Azərilər) müsbət
keyfiyyətlərə malik varlıqlar sayılırlar. Bəglər isə burada bxakti (Bəg-Kuti) kimi
qeyd olunurlar və bu da “Bəg-Xuda” mənasında
“Allahın bəgi” fikrini ifadə edir. “Bxaqavad-Gita” kitabında Allah açıq elan
edir ki, yalnız “Mənim bxaktilərim” məni lazımi dərəcədə dərk edə bilərlər və
mənim təbiətimə çata bilərlər. Bu kitabda Allah bildirir ki, bxaktilər, yəni
Allaha sadiq və pak qulluqla məşğul olan bəg-xudalar, öləndə möminə çevrilir və
əbədi dinclik tapırlar. Kitabda Allah, axirətdə gələcək sevimli yetirməsinə
deyir: “Ey Kunti oğlu, cəsarətlə hər kəsə elan et ki, Mənim bxaktam heç vaxt
ölməyəcəkdir” (Шри Шримад А. Ч. Бхактиведанта Свами, «Вхагавад-Гита» Как
она есть. М., 1990, 13/19; 9/31). Deməli,
Hind mənbələrinə görə də bəglik məqamı – ölümsüzlüklə bağlıdır və Allah,
sevimli mömin bəglərinə əbədi xoşbəxt həyat söz vermişdir.
Veda şastralarında qeyd
olunur ki, Allahın bxaktiləri - yarıtanrılardır. İstənilən işlə məşğul olan
bxakti - Allahın himayəsi altındadır və onlar Allahın əbədi, məhv olmayan
aləminə daxil olurlar (Шри Шримад А. Ч. Бхактиведанта Свами, «Вхагавад-Гита»
Как она есть. М., 1990, 562; 13/19; 18/56).
Belə
çıxır ki, bxaktilər eyni zamanda yəhudilərdir. Çünki yalnız yəhudi levitlərini (İslamda
Əl-Beyt) Allah “Mənim” adlandırır və Özünə qulluq üçün ayırmışdır. Əgər biz
nəzərə alsaq ki, qədim mənbələrdə “yəhudi” deyəndə “ya-xuda”, yəni Midiyanın
kuti/qutilər nəsli nəzərdə tutulur, razılaşarıq ki, bxakti [BXKT] rəmzi altında
da bəg-kuti [BG-KT], yəni bəg-xuda [BG-XD] nəsli başa düşülməlidir. Qita/Qata
rəmzləri də bu mənada “Allah və onun nəsli ilə bağlı olan” mənasındadır.
İnduizmdə, yoqa
sisteminin ən ali səviyyəsi “bxakti-yoqa” adlanır. Yoqa sisteminin digər növləri
yalnız bxakti-yoqanın bxakti səviyyəsinə qalxması üçündür (Шри Шримад А. Ч. Бхактиведанта Свами,
«Вхагавад-Гита» Как она есть. М., 1990, 346). Bu isə onu deməyə
əsas verir ki, bxakti səviyyəsi elə sufizmin ən ali səviyyəsi olan bəqa (baka)
səviyyəsidir və bu səviyyəyə qalxmış müdrik əbədi Allahda olur. Mətnlərə görə, əməli-saleh
bxakti yoqa ilə məşğul olmur, çünki onlar həmişə Krişna vəziyyətində olurlar və
yalnız onlar Qitanı dərk edə bilərlər. Hind mənbələrində Ali İlahi
Şəxsiyyət adlandırılan Allah, bxakti ilə beş növ müxtəlif əlaqədə ola bilir:
passiv vəziyyətdə, aktiv vəziyyətdə, dost halında, ana-ata kimi və sevgili yar
qismində bxakti olmaq mümkündür.
Bxakti-yoqa eyni
zamanda braxmo-bxakti pilləsinə çatmaq, yəni ilkin materiyaya tam qovuşmaq,
onunla vəhdət təşkil etmək deməkdir. “Bxaqavad-Gita”da
deyilir: “Kim ki, braxma-bxuta səviyyəsinə
qalxır, o ən Ali Braxmanı dərk edir. O heç vaxt qəmgin
olmur və heç nə arzulamır. O bütün varlıqlara eyni gözlə baxır. Belə insanlar –
deyə Allah bildirir – pak məhəbbət və sədaqətlə Mənə qulluq etmək hüququ
qazanırlar (Шри Шримад А. Ч.
Бхактиведанта Свами, «Вхагавад-Гита» Как она
есть. М., 1990, 18; 18/54). Burada
Ali Braxman dedikdə - ilkin materiyanı özünə tabe etmiş Amon, yəni Rəhman Allah
nəzərdə tutulur. Əgər nəzərə alsaq ki, Batin elmində “braxmo” rəmzi elə “İbrahim”
rəmzidir, anlayarıq ki, braxmo-bxuta səviyyəsi elə İbrahim məqamıdır. Bu isə
İbrahim peyğəmbərin İlahi oddakı ölümsüzlük səviyyəsini bildirir. Bu fəlsəfənin
və ümumiyyətlə “Bxaqavad-Gita” adlanan İlahi nəğmələrin elmi izahı, müəllifi
olduğum “Batini-Quran” kitabında verilmişdir.
Bütün bunlar o
deməkdir ki, vəhy adlandırdığımız ekstatik vəziyyət, Azər oğlu İbrahim peyğəmbərin
bəglər nəslinə verilmiş İlahi bəqa səviyyədir. Bu səviyyə müxtəlif insanlara
müxtəlif məqsədlərlə verildiyi üçün, vəhyin qəbulu da öz məqamına görə müxtəlif
formada özünü göstərir.
Firudin Gilar
Bəg
Комментариев нет:
Отправить комментарий